باشگاه خبری فراساحل: رئیس کمیسیون دریایی و کشتیسازی انجمن دوستی ایران و نروژ با اشاره به اینکه از گذشته یکی از فعالیتهای اقتصادی بین ایران و نروژ فعالیتهای دریایی در حوزه کشتیرانی و کشتیسازی بوده است، گفت: نمونه بارز این همکاری ایران و نروژ در حوزه کشتیسازی، شناورهای جستوجو و نجات دریایی و بوتها هستند که تعدادی از آنها به صورت مستقیم از نروژ وارد و تعدادی دیگر در جزیره کیش در شرکت بوتسرویس ساخته شدهاند. به گزارش باشگاه خبری فراساحل و به نقل از مارین تایمز، سیدمحمدرضا قادری با بیان اینکه این شناورها در ایران به صورت مشترک با نروژ ساخته میشود، اظهار کرد: همکاری ایران و نروژ در حوزه دریا به خرید و ساخت شناورهای جستوجو و نجات محدود نمیشود بلکه دو شرکت بزرگ ملی نفتکش ایران و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران نیز از گذشته از خدمات موسسه ردهبندی نروژ به نامDNV که اکنون به نام DNV.GL شناخته می شود، بهرهمند هستند.
قادری با بیان اینکه همکاریهای دریایی ایران و نروژ، حوزه شیلات را نیز در بر گرفته است، یادآور شد: با توجه به فعالیتهای اخیر ایران در حوزه پرورش ماهی در قفس نیاز این حوزه به برخی شناورهای خدماتی و تجهیزات مرتبط از طریق همکاری با نروژ تامین شده است به صورتی که شناورهای خدماترسان به قفسهای پرورش ماهی و برخی تجهیزات لازم از نروژ وارد کشور شده است.به گفته قادری؛ ایران در حوزه پرورش ماهی در قفس نیز به واسطه فعالیت این انجمن از توانمندیهای نروژ برخوردار شده است. رئیس کمیسیون دریایی و کشتیسازی انجمن دوستی ایران و نروژ در ادامه درباره هدف اصلی این کمیسیون گفت: چشمانداز و هدف اصلی ایران و نروژ در انجمن دوستی استفاده متقابل از خدمات و توانمندیهای دو طرف، انعقاد قراردادهای همکاری بین شرکتهای مختلف این دو کشور و انتقال توانمندی و تکنولوژی به روز نروژ به ایران است.
وی تصریح کرد: همچنین تلاش داریم تا بتوانیم در صورت انعقاد قرارداد برای ساخت تجهیزات و یا کشتی، مراحل ساخت را در ایران انجام دهیم تا هم ایران توانمندتر از گذشته شود و هم انتقال تکنولوژی به کشور صورت گیرد. با این کار میتوانیم اشتغالزایی را نیز در کشور افزایش دهیم. قادری خاطرنشان کرد: تصمیم داریم همکاریهای ایران و نروژ در قالب این انجمن دوستی به حوزه آموزش نیز گسترش دهیم. رئیس کمیسیون دریایی و کشتیسازی انجمن دوستی ایران و نروژ در پاسخ به این پرسش که چه مشکلاتی بر سر راه ایران و نروژ برای همکاری وجود دارد، گفت: مهمترین مانع و مشکلی که ما در راه تحقق این همکاری داریم، مشکلات مراودات بانکی و مالی است زیرا تعدادی از شرکتهای نروژی به جهت تهدید آمریکا مبنی بر جریمه شرکتهای طرف معامله با ایران نسبت به معامله مالی و بانکی با ایران نگران هستند.
وی با بیان اینکه همه مراحل همکاری و معامله بین شرکتهای ایران و نروژ انجام شده است و مراودات مالی نگرانکنندهترین مشکل است، افزود: هم نروژ و هم ایران در راستای جهت رفع این مشکلات اقدامات مختلفی انجام دادهاند که آخرین این اقدامات نشست هیات دریایی ایران و نروژ در اسلو حدود سه هفته پیش بود که در رابطه با راههای همکاری شرکتها بحث شد. قادری افزود: در این نشست از شرکتهای نروژی دعوت شد تا وارد ایران شوند تا این همکاریهای دو طرف گسترش یابد. وی درباره ارزش قراردادهای بین ایران و نروژ تصریح کرد:درباره رقم قراردادها و میزان سرمایهگذاریها نمیتوان نظر داد زیرا هنوز شرکتهای ایرانی و نروژی در حال مذاکره هستند و رقمی برای قرارداد اعلام نکردهاند. گفتنی است؛ انجمن دوستی ایران و نروژ با توجه به ظرفیتهای موجود در دو کشور به تحکیم روابط اقتصادی و فرهنگی اقدام کرده و با توجه به بسترهای موجود در دو کشور برای اعضای انجمن موقعیتهای مناسبی را ایجاد کرده است.
کد خبر : 4964
ارتباط با سردبیر : info@opc.ir